Już 30 Lajkoników wozi pasażerów

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W sobotę na linię nr 9 wyjechał 30. Lajkonik. W najbliższy weekend planowana jest dostawa 32. z kolei wagonu z fabryki Stadler. To oznacza, że do zrealizowania pierwszego kontraktu, obejmującego dostawę w sumie 50 nowoczesnych tramwajów, pozostanie jeszcze tylko 18 tramwajów. Dostawy powinny się zakończyć w tym roku.

Pierwszy taki tramwaj został dostarczony do Krakowa 13 grudnia 2019 roku. Na regularnej linii Lajkoniki zaczęły kursować 18 czerwca ubiegłego roku.

Obecnie dzięki dostawom nowych tramwajów niskopodłogowe Lajkoniki można spotkać na kilku liniach: nr 3, 9, 14, 18, 24 i 50. Wraz z kolejnymi dostawami wagony z niską podłogą będą jeszcze w tym roku coraz częściej pojawiać się na nowych trasach. Niezależnie od tego, na jaką linię zostaną skierowane, wagony Stadlera pozwolą na wycofywanie z ruchu kolejnych pociągów E1 i C3 lub 105Na, czyli tzw. „wiedeńczyków” i „akwariów”.

Łącznie 110

Firma Stadler w sumie dostarczy do Krakowa 110 nowoczesnych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów. Dostawa pozostałych 60 wagonów jest planowana na lata 2022-2023.

Dwa tramwaje z tej dostawy są jako pierwsze w Polsce wyposażone w system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku co najmniej 3 km. Wszystkie pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości. To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej.