Podgórze Duchackie połączone ścieżkami

Ulica Puszkarska fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Park Duchacki, park rzeczny Drwinka czy tereny zielone w rejonie Bonarki. To wszystko ma zostać połączone ścieżką rekreacyjną, dzięki której mieszkańcy Podgórza Duchackiego mogliby – czy to rowerem, czy pieszo lub na rolkach – w większym stopniu korzystać z potencjału swojej okolicy. ZDMK jest właśnie na etapie przygotowania koncepcji takiej ścieżki.

Pomysł wyszedł od Rady Dzielnicy XI Podgórze Duchackie, jeszcze w ubiegłej kadencji. – Idea jest taka, by stworzyć ścieżkę łączącą tereny zielone w dzielnicy XI. Rewitalizowany park Duchacki, tereny zielone nad Bonarką, czy park rzeczny Drwinka, który miejmy nadzieję w końcu powstanie. To ma być trasa rowerowa, ale też piesza, żeby mieszkańcy mogli się tam swobodnie przemieszczać – tłumaczy Krzysztof Sułowski, radny miejski, a w minionej kadencji przewodniczący dzielnicy Podgórze Duchackie.

Na mapie plan ścieżki wygląda imponująco – choć w praktyce nie oznacza to wszędzie budowy nowej infrastruktury. W części to połączenie odcinków już istniejących. Na mapie znalazły się ulice Witosa, Halszki, Stojałowskiego, Cechowa, Podedworze, Nowosądecka, Macedońska, Malborska, Sławka, Puszkarska, Przyjaźni Polsko-Węgierskiej i Turowicza.

Na razie koncepcja

Obecnie miasto jest na etapie przygotowania koncepcji tej ścieżki. ZDMK ma na to pieniądze przesunięte jeszcze z ubiegłorocznego budżetu, w kwocie 150 tysięcy złotych. Na stronie ZDMK można już zobaczyć mapy pierwszych dwóch etapów: wzdłuż ulic Stojałowskiego i Halszki. Kolejne również mają być wkrótce dostępne.

Dopiero przygotowanie koncepcji otworzy drogę do realizacji. Na razie nie ma ostatecznych decyzji co do jej finansowania.

Pomoże w komunikacji

Marcin Wójcik z Zarządu Transportu Publicznego zwraca uwagę, że nawet jeśli projekt jest przygotowany z myślą o rekreacji, to pomógłby też z komunikacyjnego punktu widzenia. – Jako ZTP będziemy się starali wpłynąć na to, by w pierwszej kolejności powstawały te fragmenty, które są kluczowe dla dokończenia podstawowej siatki tras rowerowych – mówi.

Podaje przykład ulicy Walerego Sławka, na której bardzo potrzebna byłaby ścieżka łącząca się z rozpoczętą już inwestycją wzdłuż ulicy Kamieńskiego. Podobnie z ulicą Puszkarską, gdzie też potrzebne jest połączenie z ulicą Kamieńskiego.

W tym miejscu nowe możliwości otwiera też planowana przez PKP PLK kładka pieszo-rowerowa nad torami stacji Kraków Bonarka, która w podstawowej wersji pozwoli dostać się z ulicy Puszkarskiej na perony i na ulicę Tischnera, ale kiedy miasto dobuduje drugą część kładki, pozwoli się przedostać aż do ulicy Łagiewnickiej i dalej w stronę ronda Matecznego.

Kamieńskiego w trakcie

Najszybciej postępy zobaczymy na samej Kamieńskiego. Krótki fragment został przygotowany jeszcze pod koniec ubiegłego roku, ale zgodnie z deklaracjami ZDMK w tym roku gotowa ma już być cała inwestycja, łącząca rejon ronda Matecznego ze skrzyżowaniem ulic Kamieńskiego, Wielickiej i Nowosądeckiej.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Podgórze Duchackie