Nowe ścieżki rowerowe. Co w tym roku, co później?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W ciągu pięciu najbliższych lat w najbardziej problematycznych miejscach na rowerowej mapie Krakowa ma się pojawić nowa infrastruktura. Bardziej spójna sieć ma zachęcać kolejne osoby do wybierania roweru jako środka transportu.

Na powiększenie sieci rowerowej składa się równocześnie wiele elementów. Część nowych tras powstaje wraz z dużymi miejskimi inwestycjami drogowymi – tak jest m.in. w przypadku dróg dla rowerów powstających wzdłuż ul. Igołomskiej, al. 29 Listopada, Trasy Łagiewnickiej czy linii tramwajowej do Górki Narodowej.

Czasem rowerzyści zyskują na inwestycjach z innych dziedzin – jak w przypadku budowanego przez Zarząd Zieleni Miejskiej parku nad Wilgą czy prowadzonej przez Wody Polskie przebudowy wałów przeciwpowodziowych w Tyńcu.

Co w tym roku?

Jest też jednak pula inwestycji, które realizowane są bezpośrednio z myślą o rowerzystach. O ile nie pojawią się nieprzewidziane opóźnienia, takie zadania mają w tym roku przełożyć się na prawie 7,5 kilometra nowej infrastruktury.

Na tę listę składają się odcinki dróg dla rowerów lub ciągów pieszo-rowerowych:

- wzdłuż al. Solidarności – 300 m,
- wzdłuż al. 29 Listopada, na odcinku od ul. Żelaznej do Opolskiej – 1500 m,
- od klasztoru norbertanek na Salwatorze do mostu Zwierzynieckiego, od ul. Wioślarskiej do Jodłowej i od Mirowskiej do granicy miasta – łącznie 2350 m,
- wzdłuż ul. Strzelców i Lublańskiej, z dostosowaniem tunelu pod torami kolejowymi – 1400 m,
- wzdłuż ul. Babińskiego i Skotnickiej od ul. Bunscha do ul. Trockiego – 1340 m,
- na wjeździe w ul. Medweckiego od zachodu – 68 m,
- od ul. Reduta do ul. Rozrywka – 150 m,
- wzdłuż ul. Conrada – 320 m.

Część z tych prac została już wykonana, jak w przypadku ul. Skotnickiej czy ul. Mirowskiej. Jak widać, na liście znalazły się najważniejsze ciągi, ale też mniejsze zadania, realizowane m.in. z inicjatywy dzielnic czy mieszkańców zgłaszających projekty do budżetu obywatelskiego.

Przyszły rok

W przyszłym roku prace mają się zakończyć na ul. Bunscha, gdzie w planie jest połączenie wybudowanej w tym roku drogi dla rowerów przy ul. Babińskiego z infrastrukturą w rejonie pętli Czerwone Maki. To 900-metrowy odcinek.

Jeśli uda się wykupić potrzebne działki, co jest kluczowym warunkiem, gotowy ma być też tunel pod małą obwodnicą kolejową, łączący ulice Lotniczą i Raciborskiego.

Powstać ma też odcinek wzdłuż al. 29 Listopada od Żelaznej do Opolskiej, ale tym razem po wschodniej stronie – to 1650 m.

W kolejce na przyszły rok czeka też ponad dwukilometrowa droga dla rowerów wzdłuż ul. Stojałowskiego, od ul. Halszki do ul. Bojki oraz kilometrowy odcinek wzdłuż ul. ks. Jancarza w Mistrzejowicach.

Warto zwrócić też uwagę na trzy mniejsze zadania: połączenie ul. Krupniczej z Ingardena, korekta geometrii drogi dla rowerów w obrębie ronda Grunwaldzkiego i wykonanie przejazdów przez skrzyżowanie ulic Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego. To krótkie odcinki, ale istotne z punktu widzenia spójności infrastruktury i wygody korzystania z niej.

Jeśli plan na 2022 rok udałoby się zrealizować w takim kształcie, będzie to oznaczać prawie 6,5 km nowych tras.

Lista zadań

Z myślą o wspomnianej powyżej spójności sieci ZTP przygotował listę ok. 30 rowerowych inwestycji, które powinny zostać zrealizowane w ciągu pięciu najbliższych lat. Znalazły się tam m.in. połączenia, na które krakowscy rowerzyści czekają od lat, jak kładka u ujścia Białuchy, kładka wzdłuż mostu Nowohuckiego, brakujący fragment Wiślanej Trasy Rowerowej przy wzgórzu Grodzisko, czy kładki na Wiśle między Salwatorem i Dębnikami oraz Ludwinowem i Kazimierzem.

Dużym wyzwaniem będzie m.in. zaprojektowanie sposobu przekraczania rowerem skrzyżowania ulic Wielickiej i Powstańców Wielkopolskich, gdzie trasa z Bieżanowa będzie się łączyć z nowymi trasami pod łącznicą kolejową i dalej przez Wisłę ze ścieżką pod estakadami kolejowymi.

Lista obejmuje też budowę tras wzdłuż Wilgi i Rudawy, kładkę wzdłuż ul. Wita Stwosza, budowę najazdów na most Kotlarski czy pochylnie do tunelu pod ul. Konopnickiej.

comments powered by Disqus