Do najbliższego piątku potrwają konsultacje społeczne w sprawie przebudowy ulicy Krakowskiej. Miasto planuje w 2018 całkowicie zmienić jej wygląd. Co więcej, przebudowane będzie też skrzyżowanie z ulicą Dietla, od Augustiańskiej aż do Bożego Ciała.
Jak mówi Stanisław Albricht z firmy Altrans, która przygotowała koncepcję nowej Krakowskiej, redukcja hałasu to jedno z głównych założeń planowanej przebudowy. Ma na to wpłynąć kilka czynników: technologia budowy torowiska, zastosowana nawierzchnia ulicy, wyprostowanie łuków w rejonie placu Wolnica i zmniejszenie ruchu samochodowego.
I to ten aspekt budzi najwięcej kontrowersji podczas konsultacji. Nie będzie możliwości przejazdu samochodem na wprost z ulicy Stradomskiej w Krakowską i odwrotnie. Miasto chce w ten sposób ograniczyć tranzyt przez Kazimierz, Stradom i Podwale do Alej Trzech Wieszczów. – Dzięki temu zmniejszymy natężenie ruchu samochodowego o 30, może nawet 40 procent. Bez ograniczenia hałasu nie uzyskamy akceptacji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i cały projekt pójdzie do kosza – przekonuje projektant. Wprowadzone zostanie też ograniczenie prędkości do 30 km/h.
Parkowanie w zatokach
Dobrą wiadomością dla kierowców będzie za to zachowanie, a nawet zwiększenie liczby miejsc parkingowych. Zostaną też wyznaczone miejsca dla realizacji dostaw. Nie będą to już jednak parkingi na chodniku, tylko w wykrojonych z niego zatokach postojowych. W związku z tym chodniki zostaną poszerzone o 2,5 do 3 metrów. Tam, gdzie nie będzie zatok, będą się mogły pojawić stojaki rowerowe, ogródki kawiarniane czy donice z zielenią. Tych ostatnich, jak zapowiada projektant, będzie sporo. – W tym miejscu nie ma możliwości posadzenia niczego w gruncie, bo jest tam mnóstwo rur, instalacji czy kanałów. Gdyby taka możliwość była, na pewno byśmy ją wykorzystali. Tak zresztą będzie bliżej mostu, gdzie powstanie niewielki skwer i gdzie znajdą się już normalne drzewa i krzewy – mówi Albricht.
Tramwaje i auta w tym samym miejscu
By poszerzenie chodników było możliwe, na sporych fragmentach ulicy samochody i tramwaje pojadą jednym pasem. To z kolei niepokoi pasażerów komunikacji miejskiej, którzy obawiają się, że samochody będą blokować przejazd tramwajów. – Przed skrzyżowaniem z Krakowską i Podgórską samochody będą już jechały wydzielonymi pasami i nie będą blokować tramwajów przed skrzyżowaniami. Wspólny odcinek pojawia się tylko między ulicą Józefa a ulicą Węgłową – przekonuje Albricht.
Dwa z trzech przystanków (tam, gdzie jest prosty odcinek), będą tzw. przystankami wiedeńskimi, z podwyższoną nawierzchnią.
Konsultacje do piątku
Do piątku o planowanych zmianach można porozmawiać z projektantami i przedstawicielami ZIKiT-u w siedzibie Rady Dzielnicy I przy Rynku Kleparskim 4. W środę jest na to czas od 10 do 13, a w czwartek i piątek od 15 do 18. – Inwestycja jest przewidziana na 2018 rok – zapowiada Michał Pyclik, rzecznik miejskiej jednostki.