Darmowa komunikacja miejska podczas smogu dla wszystkich

fot. LoveKraków.pl

Na urzędowych stronach miasta pojawił się projekt uchwały zmieniającej sposób i powody ogłaszania bezpłatnej komunikacji miejskiej podczas epizodów smogowych. Ważną informacją jest to, że wszyscy pasażerowie zostaną zwolnieni z kasowania biletów. Jeśli radni oczywiście przegłosują projekt tej uchwały.

Do tej pory system działa na następujących warunkach. Urząd miasta otrzymuje codziennie prognozę jakości powietrza dotyczącą kolejnej doby. Prognoza jest podzielona na trzy 8-godzinne przedziały (0.00–8.00, 8.00–16.00, 16.00–24.00). Wystarczy, aby w dwóch dowolnych 8-godzinnych przedziałach stężenie pyłów PM10 przekroczyło jednocześnie:

– 100 µg/m3 na powierzchni miasta powyżej 50% oraz

– 150 µg/m3 na powierzchni miasta powyżej 50%.

Wtedy uruchomione zostają procedury powiadamiania krakowian o wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji w kolejnym dniu.

Do poprawy

Ten system jednak nie sprawdził się. Jak tłumaczył nam wiosną tego roku dr Leszek Ośródka z IMGW, instytut popełnił błąd w sztuce. – Na początku opieraliśmy się na danych z inwentaryzacji z 2010 roku. Jednak mając nowsze dane, zaczęliśmy ich używać – powiedział ekspert. Okazało się, że same dane mogą być, mówiąc delikatnie, niedoskonałe. Więcej o tym przeczytacie tutaj

Teraz urząd chce się zabezpieczyć przed niedokładną prognozą. Jak czytamy w projekcie uchwały, jeśli prognoza jakości powietrza nie wskaże na prawdopodobieństwo przekroczenia średnich poziomów stężeń pyłów PM10, ale średnia pomiarów ze wszystkich stacji łącznie wskaże w następnej dobie przekroczenie stężenia pyłów z godziny 3 powyżej 150 µg/m3, nie będzie trzeba kasować biletów.

I to jest kolejna, dość rewolucyjna zmiana. Urzędnicy doszli do wniosku, że bezpłatne przejazdy będą dla wszystkich pasażerów komunikacji miejskiej.

– Część podróżnych nie decydowała się na komunikację zbiorową z powodu posiadania jednego dowodu rejestracyjnego pojazdu, co w powiązaniu z różnymi kierunkami podróży osób korzystających z jednego samochodu wykluczało możliwość skorzystania z bezpłatnych uprawnień do pojedynczych przejazdów – czytamy w uzasadnieniu.