Most znad Wisły trafi na ul. Armii Krajowej

Konstrukcja dotychczasowego mostu zostanie podzielona na części i wykorzystana w innych miejscach fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podjęły decyzję dotyczącą modernizacji ostatniego z wiaduktów kolejowych nad ul. Armii Krajowej. Przy budowie nowego obiektu zostanie wykorzystany fragment mostu kolejowego, którym dziś pociągi przejeżdżają przez Wisłę.

O planowanym wyburzeniu ostatniego niewyremontowanego wiaduktu nad ul. Armii Krajowej informowaliśmy na początku kwietnia. Od tego czasu PLK zdążyły rozstrzygnąć rozpisany przetarg i wybrać wykonawcę. Kolejarze szacują, że przebudowa obiektu będzie kosztować ok. 5 mln zł.

Jest potrzebny

Stary wiadukt nie tylko wizualnie odbiega on od pozostałych, ale też ma inną konstrukcję. Wspiera się na dodatkowych podporach, które uniemożliwiają ewentualne poszerzenie ulicy. Dodatkowo jego stan pozostawia wiele do życzenia, czego efektem jest ograniczenie prędkości pociągów do 30 km/h.

To wiadukt na linii kolejowej nr 100, czyli tzw. małej obwodnicy Krakowa, pozwalającej ominąć Kraków Główny m.in. przez Olszę. Linia ta jest wykorzystywana przede wszystkim do przewozu towarów, ale ze względu na inwestycje prowadzone w centrum kursują tamtędy również pociągi pasażerskie.

Zmienili plany

Teraz wiadomo już więcej, w jaki sposób kolejarze zamierzają przebudować obiekt. Wykorzystają do tego przęsło mostu kolejowego, którym pociągi przekraczają dziś Wisłę, między Kazimierzem a Zabłociem. – Początkowo była mowa o budowie zupełnie nowej żelbetowej konstrukcji. Zdecydowaliśmy się jednak na inną koncepcję. Wykonawca wybuduje przyczółki po obydwu stronach ulicy, a następnie zostanie tam posadowiona część mostu z Wisły – informuje Piotr Hamarnik z PLK. – To dobre rozwiązanie, bo pozwoli ograniczyć koszty i zminimalizować czas budowy – dodaje. Jak mówi, kolejarzom zależało na tym, by zmiany na ul. Armii Krajowej, związane z modernizacją wiaduktu, trwały jak najkrócej.

Most przyda się także w innych miejscach. – Wszystkie przęsła zostaną ponownie wykorzystane. M.in. w Częstochowie czy podkarpackim Zagórzu. Oczywiście wcześniej przejdą odpowiednią konserwację – zapowiada Hamarnik.

Utrudnienia na przełomie roku

Budowa wiaduktu będzie się wiązać z utrudnieniami dla kierowców. Nie ma jeszcze ostatecznych decyzji ani terminów, ale prawdopodobnie rozbiórka wiaduktu i budowa przyczółków przypadłaby na ostatnie miesiące roku, listopad i grudzień. – Na czas rozbiórek najprawdopodobniej będzie potrzeba zamknięcia po jednej jezdni i ruch odbywałby się wówczas po jednym pasie w każdym kierunku. Na czas budowy przyczółków wystarczy zajęcie chodnika i jednego pasa jezdni, czyli trzy pozostaną dostępne – mówi Hamarnik.

Przęsło zostałoby zamontowane na początku przyszłego roku. Wtedy konieczne będzie całkowite zamknięcie ul. Armii Krajowej. Prace będą prowadzone nocą albo w weekend.

Nowy most nad Wisłą

PLK mogą wykorzystać fragmenty mostu znad Wisły, ponieważ budują w tym miejscu zupełnie nową przeprawę. Powstaną tam trzy równoległe do siebie mosty. Pierwszy jest już prawie gotowy i jesienią zaczną po nim kursować pociągi (termin zależy od zakończenia prac w innym miejscu, w rejonie stacji Kraków Płaszów). Równocześnie rozpoczęły się już prace przy budowie identycznego mostu po przeciwnej stronie istniejącej konstrukcji, a ostatecznie również ona będzie zastąpiona nową. Dzięki temu będzie można wyburzyć podpory w rzece, wszystkie trzy mosty będą się opierać na podporach zbudowanych tuż przy brzegu.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto Bronowice Podgórze