Od niedzieli zmiany w rozkładzie. Pociągi na nowych torach

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Otwarcie nowego mostu na Wiśle i uruchomienie dwóch dodatkowych torów to tylko część zmian, jakie dla pasażerów z Krakowa i Małopolski w związku z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy.

W piątkowy wieczór oficjalnie zostały otwarte nowe tory pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów. Ich otwarcie, a więc w praktyce zwiększenie liczby torów w centrum Krakowa z dwóch do czterech, to jeden z najważniejszych efektów zbliżającej się do końca przebudowy linii średnicowej. Przełoży się to m.in. na zwiększenie przepustowości linii i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego.

– W Krakowie doskonale widać metamorfozę, jaką polska kolej przeszła w ostatnim czasie. Tak pozytywnych i rewolucyjnych zmian nie było od lat. Nowe tory na estakadach i mostach znacznie zwiększą potencjał kolei na południu Polski. Już teraz z efektów rządowych inwestycji skorzystają podróżni w pociągach regionalnych i dalekobieżnych, a także mieszkańcy Krakowa, którzy zyskają lepszą komunikację w obrębie miasta – mówił w piątek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Piesi i rowerzyści już teraz mogą korzystać z nowego mostu wybudowanego w ramach kolejowej inwestycji. Na jednej z przepraw oprócz miejsca na tor kolejowy przewidziano też drogę dla rowerów i ciąg pieszy. Pojawiło się więc nowe połączenie pomiędzy Zabłociem a Kazimierzem i Grzegórzkami.

Zmiany w regionie

W Małopolsce pasażerów czekają też inne zmiany. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły budowę nowej łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej, która od 11 czerwca zostanie oddana do użytkowania. Dzięki tej zmianie czas przejazdu między Krakowem a Bielskiem-Białą skróci się o ponad 10 minut.

Od 22 czerwca pociągi będą znów kursować do Zakopanego. Dostępne będą połączenia bezpośrednie m.in. z Krakowa, Warszawy, Szczecina, Poznania i Gdyni. W Szaflarach i Nowym Targu podróżni skorzystają z nowo przebudowanych peronów.

Z kolei zakończenie prac i powrót pociągów na odcinek Łódź-Drzewica usprawni przejazd pociągów na takich trasach jak Poznań – Kraków czy Gdynia – Łódź – Kraków.

Kolejne miesiące

Linia średnicowa w Krakowie wciąż pozostaje placem budowy. Obowiązuje ograniczenie prędkości, są też jeszcze planowane krótkie wyłączenia poszczególnych torów. Trwa jeszcze budowa przystanku Kraków Grzegórzki, który ma zacząć obsługiwać pasażerów od września. Do jesieni będą prowadzone prace porządkowe i wykończeniowe. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Po zakończeniu prac można się spodziewać zwiększenia liczby kursów pociągów w centrum Krakowa. Z kolei w przyszłym roku, po ukończeniu procesu certyfikacji, pociągi zaczną kursować po przebudowanej linii średnicowej z docelową prędkością, 100 lub 160 km/h, w zależności od odcinka.

News will be here