Północna obwodnica. Konstrukcja tunelu w Zielonkach gotowa [ZDJĘCIA]

fot. GDDKiA

Skończyliśmy betonowanie dna tunelu w Zielonkach na północnej obwodnicy Krakowa. Tym samym zakończyła się budowa konstrukcji tego obiektu – informuje GDDKiA.

Do wykonania pozostały jeszcze prace przy budowie samej drogi, a także montaż instalacji i prace wykończeniowe.

Tunel pod Zielonkami ma 653 m długości, 37 m szerokości i 6 m wysokości. – Żeby go zbudować, musieliśmy wywieźć 200 tysięcy m3 ziemi. W to miejsce wbudowaliśmy prawie 95 tysięcy m3 betonu i niemal 15 tysięcy ton stali – wylicza Kacper Michna z małopolskiego oddziału GDDKiA.

Wewnątrz każdej z dwóch nitek obiektu zmieszczą się trzy pasy ruchu i pas awaryjny. Jezdnia, podobnie jak w niedalekim tunelu w Dziekanowicach, będzie betonowa. Ze względu na ukształtowanie terenu i łuk drogi, samochody będą się tam mogły poruszać z prędkością 80 km/h.

Metoda podstropowa

Tunel w Zielonkach został wybudowany metodą podstropową. W tej technologii pierwszy etap prac polega na wykopaniu w ziemi szczelin, w których powstaną ściany (tzw. szczelinowe) przyszłego tunelu. Szczeliny są betonowane i zbrojone odcinkami o długości ok. 7 m.

Gdy ściany stężeją i uzyskają odpowiednią wytrzymałość, wybiera się ziemię znad przyszłego tunelu i betonuje strop o grubości ok. 1,5 m. Kiedy jest gotowy, wybiera się spod niego ziemię, stąd też nazwa technologii budowy – metoda podstropowa. Na końcu, po wybraniu ziemi, przystępuje się do betonowania dna tunelu.

Kilka liczb i faktów

Wjazd do tunelu od strony Zielonek (zachodni portal) położony jest na wysokości 234 m n.p.m., a od strony Węgrzc (wschodni portal) 221 m n.p.m. Z obu stron droga pod ziemią opada, a jej najniższy punkt jest na poziomie 216 m n.p.m., czyli 18 m niżej niż wjazd od strony Zielonek i 5 m niżej, niż wjazd od strony Węgrzc. Ten najniższy punkt tunelu znajduje się dokładnie 13 m pod ul. Bankową w Zielonkach.

W tunelu zainstalowane będą 64 kamery, które będą monitorować sytuację. Pod sufitem znajdą się 23 wentylatory, których zadaniem będzie zapewnienie odpowiedniego przepływu powietrza i w razie potrzeby usunięcie dymu z wnętrza tunelu. Oświetlenie obiektu zapewni 418 lamp.

W tunelu będzie pięć przejść ewakuacyjnych pomiędzy obiema nawami, rozmieszczonych co ok. 110 m. W każdej nawie będzie pięć telefonów alarmowych. Dzięki 32 głośnikom będzie można przekazywać komunikaty w razie wypadku lub awarii.

W tunelu zostanie zamontowany system automatycznego gaszenia pożaru. Będzie to pierwsze w Polsce tego rodzaju urządzenie funkcjonujące na całym podziemnym odcinku drogi. Podobne rozwiązanie zastosowano w tunelu pod Świną w Świnoujściu, jednak tylko na krótkim fragmencie trasy.

News will be here