Jak przebiega realizacja zadań z budżetu obywatelskiego? W terminowym prowadzeniu prac i szybkim rozwiązywaniu problemów pomagają przygotowywane regularnie raporty i spotkania dyrektorów miejskich jednostek z przedstawicielami urzędu miasta.
Zwycięskie projekty budżetu obywatelskiego, w zależności od dziedziny, trafiają do realizacji przez różne jednostki i instytucje miejskie lub wydziały urzędu miasta.
Dla przykładu, zadania dotyczące nasadzeń zieleni realizuje Zarząd Zieleni Miejskiej, remonty dróg czy chodników przeprowadza Zarząd Dróg Miasta Krakowa, a zajęcia dla dzieci może zorganizować Centrum Kultury Podgórza. Koordynacją tych wszystkich działań zajmuje się urząd miasta – tak by zadania były realizowane sprawnie i terminowo.
Stała zasada
Jak tłumaczy Mateusz Płoskonka, Zastępca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia, już wcześniej instytucje odpowiedzialne za poszczególne zadania przygotowywały regularnie raporty z ich realizacji. Teraz stanie się to już stałą zasadą, zgodnie z nowym zarządzeniem prezydenta.
– Monitorujemy realizację zadań w trybie miesięcznym, a raz na kwartał organizujemy spotkania z dyrektorami komórek organizacyjnych i jednostek. Omawiamy tam różnego rodzaju problemy, które pojawiają się lub mogą się pojawiać podczas przygotowań – mówi.
Widać, kto co zrobił
Wszystkie komórki organizacyjne odpowiedzialne za realizację zadań muszą przygotować raporty według stanu na ostatni dzień miesiąca, zgodnie z przygotowanym wzorem. Mają w nich ująć tylko te działania, które zostały podjęte w danym miesiącu.
Z kolei raport dotyczący niezrealizowanych zadań z poprzednich edycji BO – jeśli są takie przypadki – muszą przesłać w pierwszych dniach stycznia. Jeśli jakieś zadanie nie zostanie zrealizowane, muszą wytłumaczyć w stosownym piśmie przyczynę takiego stanu rzeczy i zaproponować rozwiązania.
Burza mózgów pomogła
Przykładem zadania, któremu pomogły przygotowywane na bieżąco raporty oraz spotkania, jest budowa chodnika wzdłuż Sudołu, pomiędzy mostami przy ul. Naczelnej i Strzelców. Na drodze do realizacji pojawiło się sporo problemów. Dwa pierwsze podejścia do przetargów skończyły się ich unieważnieniem, ponieważ nikt nie przystąpił do przetargu. Za trzecim razem postępowanie zakończyło się wyborem wykonawcy i projekt został zrealizowany.
Informacje o zaawansowaniu prac przy poszczególnych zadaniach można na bieżąco śledzić w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie Budżetu Obywatelskiego. Można tam zobaczyć m.in., że I edycja BO została zrealizowana w 100 procentach, a w przypadku trzech kolejnych do pełni brakuje tylko pojedynczych zadań, co stanowi kilka procent całości. V edycja BO jest gotowa w 86 procentach.