12 milionów dotacji, głównie na ścieżki rowerowe

fot. Archiwum

Ponad 15,5 miliona złotych będzie kosztować realizacja wspólnego programu przygotowanego przez gminy położone na północ od Krakowa. To w zdecydowanej większości budowa dróg dla rowerów i parkingów rowerowych, ale w planie są też trzy parkingi typu Park&Ride. Dzięki podpisanej dziś umowie, gminy dostaną na ten cel 12 milionów złotych unijnej dotacji, przekazanej za pośrednictwem urzędu marszałkowskiego.

Umowę w tej sprawie podpisali w środę marszałek Jacek Krupa i burmistrz gminy Słomniki, Paweł Knafel. To Słomniki wzięły na siebie koordynację projektu, ale obejmuje on też Miechów, Charsznicę, Gołczę, Iwanowice, Sułoszową i Krzeszowice.

W każdej z tych gmin do końca czerwca 2020 roku powstanie nowa infrastruktura – łącznie prawie 30 kilometrów dróg dla rowerów, 19 parkingów rowerowych i trzy parkingi Park&Ride dla samochodów.

Ułatwić codzienne podróże

Nowe ścieżki nie będą ze sobą połączone – to raczej zbiór krótszych odcinków, które mają na celu przede wszystkim integrację różnych środków transportu w poszczególnych gminach i ułatwienie codziennych dojazdów do szkoły czy pracy. Przejazdy rekreacyjne schodzą w tym przypadku na drugi plan.

Dlatego też nowe trasy powstaną przede wszystkim na trasach dojazdowych do przystanków kolejowych i autobusowych. Tam też planowane są parkingi rowerowe – tak, by łatwo można było np. dojechać rowerem do linii kolejowej, pozostawić tam bezpiecznie swoje jednoślady i pojechać do pracy do Krakowa pociągiem.

Przykłady

Gmina Słomniki w ramach realizacji tego projektu wybuduje cztery odcinki tras pieszo-rowerowych na terenie miasta: pomiędzy ul. Okrzei i Kolejową, wzdłuż ul. Kolejowej (od stacji PKP do skrzyżowania ulic Żeromskiego i Wiśniowej), przy ul. Poniatowskiego (od ul. Norwida) oraz od ul. św. Jana Pawła II do ul. Poniatowskiego.

W gminie Sułoszowa rowerzyści będą mogli bezpiecznie przejeżdżać ulicami: Skalną, Olkuską i Krakowską w Sułoszowej, a w Woli Kalinowskiej ul. Ojcowską i Zielną. Na terenie gminy Krzeszowice, w Woli Filipowskiej i Tenczynku, ścieżka zostanie poprowadzona wzdłuż drogi gminnej, a w Charsznicy – po nasypie nieczynnego toru kolejowego. W gminie Gołcza nowe trasy rowerowe połączą: Ulinę Wielką z Chobędzą (ok. 2,4 km), Przybysławice ze Szreniawą i stacją kolejową „Gajówka” (ok. 3,4 km), Ulinę Wielką i Mostek (ok. 3,7 km) oraz Żarnowicę i Czaple Małe (ok. 2,3 km).

Mniej aut w Krakowie

Jak przekonuje burmistrz Knafel, oprócz wygody dla mieszkańców samych gmin biorących udział w projekcie, informacja ta jest istotna również z punktu widzenia Krakowa. – Na przykładzie Słomnik mogę powiedzieć, że organizujemy drogi dojazdowe do komunikacji zbiorowej: do linii 222 MPK i do Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Wszystkie te samochody, które mogłyby wjechać do Krakowa, zatrzymają się tam. A ścieżki rowerowe spowodują, że ktoś, kto blisko mieszka, dojedzie sobie do stacji i już zupełnie nie musi uruchamiać samochodu. To korzyść i dla nas, i dla Krakowa – mówi.

comments powered by Disqus

Najnowsze wiadomości

Wczytaj więcej

Życie miasta

Komunikacja

Biznes

Sport

Kultura

Na sygnale