Elektryczny Staszic [ZDJĘCIA]

Staszic fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej zaprezentowali dziś na kampusie uczelni drugi model terenowego motocykla elektrycznego. Od swojego poprzednika różni się większą mocą, wyższą prędkością i dłuższym zasięgiem na jednym ładowaniu.

Nazwa motocykla jest hołdem, jaki studenci złożyli patronowi uczelni z okazji zainaugurowanego w ostatnim czasie setnego roku akademickiego.

Więcej, szybciej, dalej

W porównaniu do swojego protoplasty, nowy motocykl został udoskonalony i wzbogacony o dodatkowe funkcje. „Staszic” jest niemal czterokrotnie silniejszy, osiąga też znacznie większą prędkość niż maszyna pierwszej generacji. Jednoślad rozpędza się bowiem do 120 km/h. W porównaniu do poprzednika, motocykl jeździ też na jednym ładowaniu o pół godziny dłużej. W sumie w pełni naładowana bateria pozwala na jazdę przez dwie godziny non stop.

Jak mówią przedstawiciele uczelni, na zwiększenie wydajności motocykla wpłynęła zmiana lokalizacji silnika elektrycznego. Zamiast w tylnym kole, napęd jest umiejscowiony w ramie pojazdu.

Lepsza komunikacja

Dodatkowo studenci AGH wprowadzili bardziej rozbudowaną aplikację na telefon. Dzięki niej można odczytywać więcej parametrów motocykla. Bardziej rozbudowany jest też interfejs komputera umieszczonego w pojeździe. Do stworzenia elementów motocykla w dużo większym stopniu wykorzystano również druk 3D.

Anna Żmuda-Muszyńska, rzeczniczka prasowa AGH mówi, że nowy motocykl studentów ma za sobą pierwsze próby sportowe. – Największym dotychczasowym osiągnięciem nowego motocykla był tegoroczny start w Red Bull Megawatt 111, najbardziej prestiżowych zawodach dla motocykli terenowych, jakie odbywają się w Polsce. Studenci z AGH na jednym torze mogli startować z profesjonalnymi zawodnikami. Motocykl zespołu z AGH wystartował również w zawodach SmartMoto Challenge w Barcelonie i we Wrocławiu, gdzie rywalizował z innymi studenckimi pojazdami z całej Europy. W obydwu startach motocykl zdobył trzecie miejsce – mówi.

E-Moto AGH to organizacja skupiająca czterdzieści osób z trzech kół naukowych. SKN Mechaników z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki – koordynator projektu – zajmuje się konstrukcją, napędem i częścią mechaniczną pojazdu, SKN Hydrogenium z Wydziału Energetyki i Paliw odpowiada za układ zasilania oraz baterię, SKN Spectrum z Wydziału Informatyki Elektroniki i Telekomunikacji zajmuje się komunikacją bezprzewodową.

News will be here

Aktualności

Pokaż więcej