Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel: Powstanie 8-9 kilometrowy tunel [ROZMOWA]

Tadeusz Trzmiel fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Idziemy w budowę bezkolizyjnego podziemnego transportu szynowego – mówi w rozmowie z LoveKraków.pl zastępca prezydenta Krakowa Tadeusz Trzmiel.

Patryk Salamon, LoveKraków.pl: Jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa linii tramwajowej na Górkę Narodową?

Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. infrastruktury i inwestycji: Zezwolenie na realizację powinniśmy uzyskać w czwartym kwartale tego roku, wtedy też będziemy mogli wystartować z inwestycją. Termin zakończenia budowy przewidziany jest na koniec 2020 roku.

Równocześnie z tramwajem na Górkę Narodową miały rozpocząć się prace projektowe nad linią na Azory. W grudniu zeszłego roku zaplanowane było tworzenie dokumentacji projektowej.

Został ogłoszony przetarg, a umowa na wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego, który będzie obejmował trasę na Azory, jest w trakcie podpisywania. Mamy już w rękach decyzję środowiskową, która pozwoli nam podpisać z wykonawcą, jeszcze w tym roku, kontrakt na zaprojektowanie i wybudowanie linii. Realizacja została przewidziana do 2020 roku. Jestem po spotkaniu z wiceministrem rozwoju i inwestycji, panem Witoldem Słowikiem, od którego dostałem zapewnienie, że w przypadku zwolnienia środków z innych projektów, otrzymamy dotację.

Może to oznaczać przyspieszenie w realizacji inwestycji?

Będzie to refundacja środków, które mamy już zabezpieczone w budżecie miasta. Dotacja pozwoliłaby na realizację kolejnego odcinka linii tramwajowej z Azorów do Bronowic Wielkich. W przypadku tego zadania wkrótce będziemy opracowywać program funkcjonalno-użytkowy oraz przygotowywać dokumentację do wydania decyzji środowiskowej.

Panie Prezydencie, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami w tym roku miała rozpocząć się budowa linii tramwajowej przez ul. Meissnera do Mistrzejowic.

Jesteśmy na bardzo zaawansowanym etapie, mamy przygotowany szczegółowy harmonogram, jakie kroki będziemy wykonywać w najbliższym czasie. Cały czas mówimy o realizacji w formule partnerstwa prywatno-publicznego.

W tym roku umowa z partnerem prywatnym?

Zawarcie umowy powinno nastąpić w kwietniu 2019 roku, ale wcześniej zaczniemy prowadzić dialog techniczny. Pierwsza runda powinna odbyć się na przełomie maja i czerwca tego roku, a złożenie ofert ma nastąpić w listopadzie.

Po realizacji inwestycji, o których wspominaliśmy, przewidziany jest dalszy rozwój infrastruktury tramwajowej?

Jesteśmy w trakcie przygotowywania wydłużenia linii tramwajowej z osiedla Piastów do ul. Powstańców. Wspólnie z gminami Michałowice i Zielonki budujemy wiadukt, który zakończy się rondem po stronie Krakowa, a parkingiem po stronie Zielonek. Po naszej stronie będzie też przedłużenie linii tramwajowej oraz budowa nowej pętli tramwajowo-autobusowej wraz z budową drogi dwujezdniowej.

Czy można już coś powiedzieć o terminach?

W tym roku mamy zarezerwowane 10 milionów złotych. Jesteśmy w trakcie oczekiwania na decyzję środowiskową, która niestety jest oprotestowywana przez mieszkańców. Chcielibyśmy w tym roku ogłosić przetarg, w formule zaprojektuj i wybuduj, na przedłużenie odcinka tramwajowego.

Z rzeczy, które zamierzamy budować, należy pamiętać o realizacji linii w Trasie Łagiewnickiej, od pętli na Kurdwanowie aż po ul. Zakopiańską. Rozważamy również budowę linii od ronda Barei, przez ulicę Strzelców na Górkę Narodową Wschód. Kolejną linią byłoby połączenie ulicy Lipskiej, przez Saską, Nowohucką aż do ronda Dywizjonu 308. Rozważamy również połączenie z Salwatora do Przegorzał oraz wybudowanie torowiska od ul. Stelli-Sawickiego do Mistrzejowic.

To oznacza, że połączenie ulicy Bronowickiej, przez al. Piastowską, do Cichego Kącika nie będzie realizowane?

Na razie nie bierzemy tego pod uwagę.

Panie Prezydencie, zmieniając temat. Chciałem zapytać o przygotowywane studium dla metra. Można spodziewać się jakichś konkretnych działań?

Na pewno idziemy w kierunku budowy bezkolizyjnego transportu podziemnego.

Może powiedzieć Pan wprost, że będą budowane tunele?

Powstanie co najmniej 8-9 kilometrowy tunel pomiędzy rondem Grzegórzeckim a Akademią Górniczo-Hutniczą. Jeszcze w tym miesiącu, prawdopodobnie w przyszłym tygodniu, ogłosimy przetarg na wykonanie studium, a w czerwcu podpiszemy umowę. Mam nadzieję, że w czerwcu 2020 roku będziemy dysponować kompleksowym opracowaniem. Specyfikację do studium postanowiliśmy konsultować z wiedeńskimi ekspertami oraz firmą Metroprojekt Warszawski. Nie chcemy popełnić żadnych błędów.

W ubiegły czwartek rozmawiałem z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Unii Europejskiej zależy, abyśmy kontynuowali projekt. W latach 2020-2027 można byłoby wpisać realizację metra. Sugestia wszystkich partnerów jest taka, aby metro wybudować w porozumieniu z miastem, Unią Europejską oraz prywatnym partnerem.

Po Pana stwierdzeniach wnioskuję, że odchodzimy od formuły pre-metra i idziemy w kierunku klasycznego metra?

Opinia wiedeńczyków jest taka, aby od razu budować linię metra. Mam nadzieję, że zgłosi się kilku partnerów do realizacji studium. Jesteśmy zdecydowani na budowę odcinka tunelowego pomiędzy rondem Grzegórzeckim a AGH.

Osobiście wolałby Pan metro czy tunele tramwajowe pod centrum?

Dotychczasowe sugestie i założenia oraz liczba źródeł ruchu pasażerskiego, wskazują na to, że powinno powstać lekkie metro – w części nad ziemią, a na fragmencie śródmiejskim pod ziemią.

Budowa metra oznacza, że nie będzie rozwoju kolejowej sieci aglomeracyjnej?

Miasto nie realizuje Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Na razie jest realizowany projekt, który przejął urząd marszałkowski i PKP PLK. Powinien on zostać wykonany do 2021 roku. W środę spotkałem się z zarządem PKP PLK i sugerują stworzenie modelu ruchu krakowskiego węzła kolejowego. Podobne opracowanie posiada tylko stolica. Po analizie, w której zostanie uwzględniony ruch pasażerski dalekobieżny i międzynarodowy, kolej aglomeracyjna oraz ruch towarowy, będzie można wskazać, jakie elementy infrastruktury pozostaną dostępne i możliwe do wykorzystania. Jedyna sugestia, jaka padła, to wybudowanie trzeciego toru do Batowic i wykorzystanie dużej obwodnicy kolejowej np. dla przystanku Piastów. Jeśli dalej będzie rozwijał się projekt Nowej Huty Przyszłości, to będzie to miało uzasadnienie ze względu na potoki pasażerskie.

Sejm zajął się kwestią tworzenia bezemisyjnych stref dla samochodów. Władze Krakowa już od pewnego czasu mówiły, że są zainteresowane nowym rozwiązaniem. Zapadły już jakieś decyzje?

W przygotowaniu jest ustawa, która zmieniałaby opłaty oraz czas obowiązywania strefy płatnego parkowania. Już teraz wykonaliśmy wiele działań ograniczających dostępność centrum, np. wprowadzając rozwiązania zapisane w rozporządzeniu o lokalizacji miejsc parkingowych, co spowodowało likwidację ok. trzech tysięcy stanowisk, zmiany w regulaminie wydawania abonamentów czy podział strefy P1 na cztery podstrefy. Wpływa to na ograniczenie dostępności centrum, ale równocześnie wywołuje wiele kontrowersji. Nie zamierzam uruchamiać projektów, które powodowałyby zmiany co 2-3 miesiące w organizacji ruchu w strefie. Czekamy na ustawę o możliwości różnicowania stawki parkingowej za postój samochodu. Uważam, że nie powinniśmy dokonywać kolejnych zmian, bo to wprowadza tylko zamieszanie. W tej chwili rada miasta podjęła się rozpatrzenia skargi Stowarzyszenia Stare Podgórze. Czekam na rozstrzygnięcie tej kwestii i zajęcia stanowiska przez radę.

Czy według Pana nie brakowało odpowiedniego nadzoru ze strony ZIKiT nad realizacją umowy na reorganizację strefy?

Celem ZIKiT było wprowadzenie zasady parkowania w oparciu o obowiązujące rozporządzenie ministra infrastruktury, które określa jednocześnie przywrócenie przestrzeni na chodnikach dla pieszych. Ten efekt, według urzędników, został osiągnięty, co prawda nie zakończono jeszcze wszystkich prac związanych z malowaniem znaków poziomych czy wyznaczaniem miejsc dla niepełnosprawnych.

Pozostała jeszcze dyskusja, pomiędzy nami a Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, dotycząca malowania oznakowania poziomego na terenie UNESCO. Mamy stanowisko konserwatora, w stosunku do zarzutów Stowarzyszenia Stare Podgórze. Konserwator podnosi tylko jedną kwestię: ujednolicenie wyglądu słupków na obszarze zabytkowym.

W 2016 roku konserwator twierdził, w piśmie do ZIKiT, że nie zgadza się na malowanie linii. Teraz zmienił zdanie?

Tak jest. Wycofał się ze swojego twierdzenia.

Panie Prezydencie, zapytam teraz o Trasę Łagiewnicką. 22 lutego miała startować budowa drogi łączącej osiedle Kurdwanów z Ruczajem.

Startujemy 22 lutego, wtedy też przekazujemy plac budowy firmie. Na pierwszym etapie mają być wykonywane prace rozbiórkowe, porządkowe oraz budowlane w rejonie planowanej ul. 8 Pułku Ułanów, z uwagi na fakt, że tam mamy już pozwolenie. W tym tygodniu poczyniliśmy uzgodnienia z PLK odnośnie przebudowy odcinka w rejonie przystanku kolejowego Bonarka. Trzeba będzie tam wybudować tor zastępczy.

Jednym z kroków milowych, przy budowie Trasy Łagiewnickiej, będzie przebudowa pętli na Kurdwanowie. Ten etap powinniśmy rozpocząć w wakacje, aby nie powodować zbytnich utrudnień dla pasażerów komunikacji.

Trasa Łagiewnicka będzie jednym z elementów trzeciej obwodnicy. W maju przedstawimy radzie miasta projekt uchwały rozszerzający zakres działania spółki, który pozwoli nam na budowę kolejnych dwóch tras: Pychowickiej oraz Zwierzynieckiej.