Linia do Skawiny w remoncie. Największe zmiany przy Bonarce

fot. PKP PLK

W cieniu ogromnej inwestycji na głównej linii kolejowej w Krakowie trwają też prace na torach między Krakowem Płaszowem a Podborami Skawińskimi. To wiadomość ważna nie tylko dla mieszkańców okolic Skawiny: dla Krakowa oznacza to m.in. lepsze skomunikowanie południowych dzielnic, mniej samochodów wjeżdżających do centrum i udogodnienia takie jak kładka przy stacji Bonarka.

W pierwszej kolejności nowe tory zostaną ułożone w rejonie stacji Kraków Bonarka. To tam też mieszkańcy mogą najłatwiej zaobserwować postępy prac. – Część torów i peronów została już rozebrana. Rozpoczęła się budowa nowych torów w rejonie przystanku Kraków Podgórze. Montowane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W sprzyjających atmosferycznych wykonawca instaluje kable. Ustawiane są fundamenty nowych słupów trakcyjnych – wylicza Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Kładka przy Bonarce

Z punktu widzenia Krakowa to właśnie rejon Bonarki będzie tym, gdzie zajdą największe zmiany. Po pierwsze, inny będzie tam układ torów i peronów. Po drugie, powstanie kładka, która pozwoli bezpiecznie przejść nad torami i dostać się na perony. W tym przypadku zamierzenie składa się z dwóch części: kładki nad samymi peronami, którą wybudują PLK i jej przedłużeniem do ul. Puszkarskiej i do ul. Łagiewnickiej. Ta część ma powstać we współpracy z miastem i stworzyć zupełnie nowe połączenie dla pieszych i rowerzystów z rejonu galerii handlowej w stronę ronda Matecznego czy powstających w jego okolicach biurowców.

– Trwają ustalenia z miastem w tej sprawie. Nawet gdyby się okazało, że w najbliższym czasie miasto nie znajdzie pieniędzy na budowę tej kładki, zbudujemy ją w taki sposób, by łatwo można ją było przedłużyć – zapowiada Piotr Hamarnik.

W ramach inwestycji zmodernizowane też zostaną przejazdy kolejowe na trasie przejazdu, np. na ul. Fredry, Siostry Faustyny i Kąpielowej. W Opatkowicach, w rejonie ul. Dębskiego, powstanie nowy przystanek – miasto wybudowało już do niego drogę dojazdową. Z kolei przystanek Kraków Sidzina będzie zmodernizowany.

Równocześnie miasto w ramach swojej inwestycji przebuduje przystanek Kraków Swoszowice, który ma się stać węzłem przesiadkowym – z parkingiem Park&Ride oraz przystankami dla autobusów i busów.

Koniec w 2021

Kolejarze podają teraz jako termin zakończenia połowę roku 2021, a więc późniejszy termin, niż pierwotnie zapowiadano. – Powodem nie jest opóźnienie, a rozszerzenie zakresu prac – tłumaczy przedstawiciel PLK. – Pierwotny projekt zakładał o wiele mniejszy zakres, ale zdecydowaliśmy m.in. o większej przebudowie stacji Bonarka, Skawina i Podbory Skawińskie. Na stacji Bonarka powstanie np. dodatkowy peron – wylicza.

Na razie prace powodują spore utrudnienia w ruchu – połączenia kolejowe są w większości zastąpione komunikacją autobusową. Po zakończeniu inwestycji otworzą się nowe możliwości zarówno dla kolei aglomeracyjnej do Skawiny, ale też dla dalszych połączeń – do Zakopanego czy Bielska-Białej.

Skawina liczy na kolej

Na zakończenie prac niecierpliwie czeka gmina Skawina. Tam też powstanie jeden nowy przystanek – Skawina Jagielnia – a stacje Skawina i Podbory Skawińskie zostaną przebudowane.

W sąsiedztwie stacji Skawina powstanie nowe przejście podziemne, które ułatwi poruszanie się po mieście. Nowa kładka wybudowana zostanie również nad przystankiem Skawina Jagielnia, a przejściami podziemnymi podróżni dotrą na perony w Podborach Skawińskich, Skawinie i Skawinie Zachodniej. Część z tych zadań będzie przeprowadzona z dofinansowaniem z gminnego budżetu.

– Dla nas ta inwestycja jest szalenie ważna, przyszłość naszej gminy opieramy w dużej mierze właśnie o rozwój infrastruktury kolejowej – mówi nam wiceburmistrz Skawiny Tomasz Ożóg. Linia kolejowa ma być główną osią transportową w gminie i to z myślą o niej projektowane są inne inwestycje – ścieżki rowerowe, parkingi czy węzły przesiadkowe. – Budujemy infrastrukturę, która w bezpieczny, szybki i komfortowy sposób doprowadzi mieszkańców do kolei. To przede wszystkim ciągi pieszo-rowerowe, integracja linii dowozowych z koleją mniejszymi węzłami przesiadkowymi i główny węzeł przesiadkowy w Skawinie – wylicza Ożóg. Centrum przesiadkowe w Skawinie ma być gotowe już w połowie tego roku, z parkingiem na ponad 500 samochodów. Mniejsze parkingi, do 30 miejsc, mają powstać m.in. w Woli Radziszowskiej, Radziszowie, Jaśkowicach i Zelczynie – gmina rozpisała przetargi na ich projekty i budowę.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Dębniki Łagiewniki-Borek Fałęcki Swoszowice Podgórze
comments powered by Disqus