Północna obwodnica i droga S7. Piłka ciągle w grze

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Dwa najważniejsze przetargi na drogowe inwestycje dla Krakowa wciąż pozostają nierozstrzygnięte. Nie wiadomo, kto zbuduje Północną Obwodnicę Krakowa ani kto zajmie się krakowskim odcinkiem drogi S7. Firmy ciągle starają się o zwycięstwo, a ostatnie dni przyniosły kolejne kroki w tych sprawach.

Północną Obwodnicę Krakowa chce zaprojektować i zbudować osiem firm. Tylko jedna – chińska firma Stecol Corporation – zmieściła się w założonym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad budżecie. Od 30 kwietnia trwa sprawdzanie ofert, ale konkurenci Chińczyków się nie poddają.

W miniony piątek sprawą północnej obwodnicy Krakowa zajmowała się Krajowa Izba Odwoławcza. Odwołanie złożyło konsorcjum firm Budimex i Strabag, które w przetargu zaoferowało trzecią w kolejności kwotę. – Zaskarżone zostało to, że chińska firma Stecol Corporation utajniła część dokumentów. KIO nakazało odtajnienie tych dokumentów i zostało to zrobione – tłumaczy nam Iwona Mikrut z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

GDDKiA na razie bardzo ostrożnie wypowiada się o możliwym rozstrzygnięciu przetargu. – Chcemy, żeby stało się to jak najszybciej – komentuje Iwona Mikrut. W podobnym tonie wypowiadał się wczoraj w TVP Kraków minister infrastruktury Andrzej Adamczyk: – Jeszcze trochę cierpliwości – mówił. – Mam nadzieję, że latem podpiszemy umowę na realizację.

Zwycięska firma będzie musiała wybudować 12,5 kilometra dwujezdniowej drogi ekspresowej S52 od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica i dalej aż do węzła Mistrzejowice. Zadanie obejmie także budowę dwóch tuneli drogowych, dziesięciu wiaduktów oraz trzech mostów. Założenie jest takie, by prace zaczęły się w 2019 roku, a zakończyły w 2022.

Włosi walczą o S7

Prawdopodobnie szybciej poznamy wykonawcę krakowskiego odcinka trasy S7. Chodzi o fragment, który poprowadzi od węzła w Nowej Hucie przez Wzgórza Krzesławickie i Mistrzejowice do Widomej. W kwietniu informowaliśmy o walce pomiędzy dwiema włoskimi firmami: Impresa Pizzarotti, która złożyła najtańszą ofertę, i następną w kolejności firmą Salini. Początkowo GDDKiA odrzuciło najtańszą ofertę i wybrało Salini, ale po odwołaniu musiało się z tego wycofać. Impresa Pizzarotti wróciła do gry.

Sprawdzanie ofert ciągle trwa. GDDKiA chciałoby dotrzymać obiecywanego wcześniej terminu i podjąć decyzję jeszcze w czerwcu. Do wczoraj firmy miały czas na złożenie wyjaśnień, o które zwrócili się urzędnicy. – Wszystko będzie zależeć od tego, czy wyjaśnienia od firm będą wystarczające. Procedury są czasochłonne, ale wszystkie wątpliwości muszą być wyjaśnione – podkreśla Iwona Mikrut.

Na przygotowanie dokumentów i budowę drogi zwycięzca przetargu będzie mieć niecałe trzy lata.


Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Mistrzejowice Wzgórza Krzesławickie Nowa Huta
News will be here

Aktualności

Pokaż więcej