Miliony złotych na naprawy torowisk. Efekty już są widoczne

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Na koniec zeszłego roku, spośród blisko 194 km całkowitej długości torowiska tramwajowego, tylko 15,28 km (7,9%) zostało zakwalifikowane do naprawy. To najlepszy wynik od lat.

– Stworzyliśmy program modernizacji torowisk, który sukcesywnie realizujemy. To przekłada się na zdecydowanie lepszą jakość infrastruktury torowej, a przed nami kolejne naprawy oraz remonty – podkreśla Janusz Zagórski, zastępca dyrektora ds. inwestycji w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa.

Miliony złotych na program torowy

W tym roku na kontynuowanie programu władze Krakowa zaplanowały blisko 55 mln złotych, z czego połowa tej kwoty ma pochodzić ze środków zewnętrznych. Przyszły rok zapowiada się jeszcze lepiej – dokumenty finansowe miasta przewidują, że uda się wygospodarować przeszło 122,3 mln złotych.

W ostatnich latach udało się zmodernizować ciąg do Bronowic wraz z modernizacją pętli w Bronowicach oraz ulicą Karmelicką. Nowe torowisko oddano w ramach rozbudowy ulicy Igołomskiej. W zeszłym roku zakończyła się przebudowa ulicy Krakowskiej oraz fragmentu ulicy Stradomskiej.

Kluczowe remonty

W centrum miasta torowcy skupili się na remontach skrzyżowań. – Żadne inne torowiska w mieście nie są tak narażone na zużycie, jak te w obrębie pierwszej obwodnicy. Dotyczy to w szczególności węzłów rozjazdowych. Przejeżdża nimi najwięcej tramwajów, a tym samym szyny i rozjazdy są narażone na szybsze zużycie. Dlatego prace remontowe w tym rejonie są tak ważne – mówi Piotr Trzepak, zastępca dyrektora ds. dróg w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa.

Prace we wszystkich częściach miasta

Prace trwały również na ulicy Zakopiańskiej, gdzie wymieniono w sumie 2,5 km pojedynczego toru: na odcinku od węzła Łagiewniki do skrzyżowania z Trasą Łagiewnicką oraz od Trasy Łagiewnickiej do centrum Solvay. Dodatkowo na samej pętli w Borku Fałęckim wymieniono sześć zwrotnic oraz system sterowania i ogrzewania rozjazdów.

Prace odbywały się również w Nowej Hucie. Gruntowną naprawę przeszło torowisko wzdłuż ul. Ujastek Mogilski oraz pobliskiej ul. Ujastek. W połowie lipca do użytku zostaną oddane przebudowane torowiska wzdłuż al. Jana Pawła II (od placu Centralnego do ul. Ptaszyckiego) i ul. Ptaszyckiego (do ul. Bardosa).

W planach kolejne naprawy

Nowe torowisko na Ptaszyckiego, już po przebudowie, posłuży do zorganizowania komunikacji tramwajowej w trakcie robót na al. Solidarności. Obecnie trwa uzgadnianie wariantów rozwiązań układu drogowego, a same prace budowlane powinny rozpocząć się w przyszłym roku, po zakończeniu etapu projektowego.

ZDMK przygotowuje się również do przebudowy torowiska na ul. Starowiślnej (od skrzyżowania z ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich). Do stworzenia wielowariantowej koncepcji oraz dokumentacji projektowej zgłosiły się cztery firmy. Jeszcze w tym roku urzędnicy chcieliby rozpocząć poszukiwania specjalistów, którzy opracują dokumentację projektową dla budowy łącznicy torowiska tramwajowego z ul. Nowosądeckiej w ul. Wielicką w kierunku pętli w Nowym Bieżanowie.

W planach na ten rok jest jeszcze szlifowanie blisko 20 km torowisk. Wykonawca będzie miał 150 dni na przeprowadzenie prac na odcinkach: od ronda Mogilskiego do placu Centralnego (11,6 km), od węzła Lubicz–Rakowicka do pętli Rakowice (2,4 km), od cmentarza Podgórskiego do węzła Wielicka Estakada (2 km), od węzła Łagiewniki do węzła Grota-Roweckiego (1,4 km) oraz na ul. Wadowickiej (1,7 km).

News will be here