Od środy zmiany na dworcu. Część pociągów ominie centrum [ZDJĘCIA]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Mniej dostępnych peronów, więc i ograniczone możliwości obsługi pociągów – tak zapowiadają się najbliższe tygodnie na stacji Kraków Główny. To oznacza sporo zmian dla pasażerów pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych. Wiele z nich ominie centrum miasta obwodnicą, część zatrzyma się na tymczasowym przystanku na Olszy.

Powodem zmian są prace przy tzw. głowicy rozjazdów, a więc na terenie tuż za stacją, gdzie skomplikowany układ torów i zwrotnic pozwala kierować pociągi na poszczególne perony. Do tej pory prace były prowadzone po stronie peronów piątego i czwartego, co oznaczało wyłączenie ich z użytkowania. Teraz przy peronie piątym już prawie wszystko jest gotowe i od środy znów będą tam mogły stawać pociągi. – Tory i sieć są już w zasadzie ukończone, trwają prace związane z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. To pozwoli na ich uruchomienie od najbliższej środy – zapowiada Rafał Zahuta z PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Mniejsze możliwości

Problem w tym, że prace przeniosą się w takie miejsce, które wymusi kolejne ograniczenia. Peron piąty będzie jedynym, który będzie mógł obsługiwać pociągi kursujące w stronę Warszawy, a więc też w stronę Miechowa, Sędziszowa czy Kozłowa. Wszystkie się tam więc nie pomieszczą.

– Część pociągów pojedzie objazdem z Krakowa Płaszowa, przez linię obwodową, z pominięciem stacji Kraków Główny – zapowiada Rafał Zahuta. Jak mówi, na stacji Kraków Główny będzie można wsiąść np. do Pendolino czy tych pociągów dalekobieżnych, które na stacji Kraków Główny rozpoczynały swój bieg.

Pasażerowie powinni w tym czasie szczególnie uważnie sprawdzać rozkłady jazdy. Dla dużej części z nich wyjazd będzie oznaczał konieczność wizyty na stacji Kraków Płaszów, która na prawie dwa miesiące przejmie obsługę składów skierowanych na trasę objazdową.

– Przewoźnicy mają podpisane umowy z miastem, dzięki czemu na podstawie biletu kolejowego będzie można przejechać komunikacją miejską między Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem i odwrotnie – informuje przedstawiciel PLK.

Olsza w odwodzie

Na potrzeby tych dwumiesięcznych utrudnień na Olszy, w rejonie ulicy Otwinowskiego, powstał tymczasowy peron, na którym zatrzyma się część pociągów regionalnych. W kwietniu będą to cztery składy w ciągu dnia, w maju i czerwcu – pięć. Pisaliśmy o tym więcej TUTAJ.

Jeszcze druga strona

Jeśli chodzi o prace związane ze stacją Kraków Główny, wykonawca jest ciągle na początku drogi. W środę odda do użytku tory do jednego z pięciu peronów, po północnej stronie dworca. Pozostaje więc jeszcze cztery – a później powtórzenie tych samych prac po południowej stronie, a więc od strony ulicy Lubicz.

W czerwcu wejdzie w życie nowy rozkład jazdy, który musi uwzględniać m.in. wzmożony ruch podczas wakacji. PKP PLK będzie musiało pogodzić wakacyjne wyjazdy z prowadzonymi inwestycjami. W przypadku Krakowa Głównego czerwcowa zmiana oznacza zmniejszenie utrudnień, ponieważ do użytku powróci również peron czwarty. Robotnicy będą się stopniowo przesuwać w stronę ulicy Pawiej.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto Prądnik Czerwony