Naukowcy z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie brali udział w pracach projektowych najnowocześniejszych systemów i rozwiązań, w które wyposażony jest najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce. Przejazd podziemny na zakopiance ostrzega przed zagrożeniami, pożarem, trującymi substancjami, a specjalne komunikaty skierowane są także do osób głuchoniemych.
Naukowcy z AGH zaangażowani byli w badania parametrów skał i kontroli naprężenia górotworu na etapie powstawaniu tunelu pod Luboniem Małym w ciągu zakopianki, czyli S7 w Małopolsce, ale uczestniczyli także w projektowaniu systemów, które czynią ten przejazd jednym z najnowocześniejszych w tej części Europy.
Dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk z Wydziału Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami AGH w Krakowie wylicza rozwiązania, w które wyposażony jest przejazd podziemny zakopianką: - Warto wymienić system informowania kierowców o niebezpieczeństwie, system wentylacji wzdłużnej, komunikaty głosowe, system napowietrzania czy system znaków dla osób głuchoniemych. Ten ostatni w sytuacji ewakuacji i zagrożenia jest niezwykle istotny.
System wideodetekcji dualnej to zestaw kamer zainstalowanych w tunelu, wyposażonych w dwa obiektywy – jeden analizuje zdarzenia w warunkach dobrej widoczności, drugi to termowizja, dzięki której zobaczymy co dzieje się w tunelu podczas pożaru.
System wentylacji wzdłużnej odpowiada za odprowadzanie szkodliwych zanieczyszczeń emitowanych przez samochody, a w przypadku pożaru odprowadza gazy i dymy pożarowe z tunelu.
System kurtyn służy do zabezpieczenia przed wiatrem halnym. Zestaw wentylatorów zamontowanych przy portalu od strony Zakopanego ma przeciwdziałać sile halnych wiatrów, umożliwiając pracę wentylacji. W przypadku największego zagrożenia, jakim jest pożar w tunelu, zapobiega cofaniu się dymów do tunelu.
System różnicowania ciśnień, to wentylatory pracujące w przejściach ewakuacyjnych. Ich zadaniem jest zapobiegać przedostawaniu się trujących gazów i dymów pożarowych do bezpiecznej przestrzeni.
W kontekście powstających nowych tuneli, które mimo, że wyposażone są w narzędzia wcześniejszego powiadamiania i informowania o zagrożeniu to wciąż bardzo istotne pozostaje samo zachowanie uczestników ewakuacji.
Prace jeszcze trwają
Choć tunel jest już dostępny dla kierowców, wykonawca nie zakończył jeszcze całego swojego zadania. Trwają m.in. prace porządkowe, wywożenie materiału czy montaż brakujących elementów. Można to zobaczyć na najnowszych zdjęciach lotniczych opublikowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.