12 hybrydowych Solarisów wyjechało na trasy [ZDJĘCIA]

Nowe autobusy hybrydowe fot. Sebastian Dudek/LoveKraków.pl

Od wtorku pasażerów MPK wozi 12 nowych autobusów hybrydowych. To kolejny w ostatnim czasie krok w stronę unowocześnienia taboru krakowskiego przewoźnika, a równocześnie ograniczenia emisji spalin. Do tej pory po mieście jeździł tylko jeden taki pojazd.

Hybrydowy autobus jest o ok. połowę droższy od standardowego. Za dwanaście sztuk trzeba było zapłacić 25 milionów złotych netto – MPK skorzystało tutaj z dużej dotacji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Jak jednak tłumaczy prezes MPK Rafał Świerczyński, koszty serwisowania są porównywalne, a koszty eksploatacji znacząco niższe. – W stosunku do autobusów spełniających normę Euro 6 te są jeszcze bardzie ekologiczne. Zużycie paliwa jest o ok. 25% niższe – mówi.

Nowe autobusy mają nieco starszą stylistykę nadwozia – taką, jaką znamy z poprzednich zamówień. Na razie więc z najnowszej generacji pojazdów Solarisa mamy tylko 60 dostarczonych przed ŚDM 12-metrowych pojazdów. W środku jednak jest wszystko, do czego pasażerowie zdążyli się przyzwyczaić w nowych autobusach: automat biletowy, elektroniczny system informacji, klimatyzacja, gniazda USB czy niska podłoga. Dodatkowo jest też głośnik zewnętrzny, z myślą o niedowidzących pasażerach. Będzie on po przyjeździe na przystanek podawał numer linii i kierunek, w jakim jedzie autobus. Takie rozwiązanie jest już stosowane przez firmę Mobilis.

Jak mówi prezes Świerczyński, tych wszystkich elementów nie należy już traktować jako specjalne udogodnienia dla pasażerów, tylko jako oczywisty standard nowego taboru. – To jest normalne oczekiwanie pasażerów i z tym się nie dyskutuje – mówi.

W Nowej Hucie

Autobusy będą stacjonować w zajezdni w Bieńczycach i – jak zapowiada MPK – będą obsługiwać przede wszystkim linie łączące Nową Hutę z centrum miasta. Od wtorku pasażerowie będą mogli nimi pojechać na liniach 139, 172, 174 i 501.

Do tej pory MPK dysponowało tylko jednym hybrydowym autobusem, który został odkupiony po testach. – Używamy go od około półtora roku, jesteśmy bardzo zadowoleni – mówi prezes Świerczyński.

To jeszcze nie połowa

Oddanie do użytku 12 hybrydowych autobusów to już trzecia w tym roku podobna uroczystość – wcześniej na trasy wyjechało 60 12-metrowych autobusów spalinowych i cztery elektryczne. To jednak ciągle nawet nie połowa spośród najnowszych zakupów. Już w środę podpisana zostanie kolejna umowa z Solarisem, na dostawę 77 spalinowych autobusów przegubowych. Do Krakowa autobusy te dotrą w lipcu przyszłego roku. Również od lipca MPK będzie dysponować 20 nowymi autobusami elektrycznymi. Krakowski przewoźnik czeka też na dostawę 15 krótkich autobusów, które wyprodukuje sanocki Autosan.

Pesa walczy o tramwaje

W trakcie rozstrzygania jest natomiast przetarg na dostawę nowych tramwajów. MPK zdecydowało o wykluczeniu z postępowania bydgoskiej fabryki Pesa, która nie wywiązała się z terminów przy okazji zamówienia „Krakowiaków”. Producent odwołał się od tej decyzji, dlatego termin ogłoszenia wyników odsuwa się w czasie.

News will be here

Aktualności

Pokaż więcej