Remont w Bronowicach. Zmiana na skrzyżowaniu i nowy buspas

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Pierwsze dni remontu ulic Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej pokazały słabe strony zmienionej organizacji ruchu. ZIKiT zdecydował się na wprowadzenie w niej korekt.

Od soboty tramwaje nie kursują pomiędzy Bronowicami a centrum miasta. Zamiast nich pasażerów wożą autobusy zastępcze, które jednak na większości odcinków poruszają się razem z samochodami i razem z nimi utykają w korku. Dodatkowo pojawiają się problemy na wąskich uliczkach w rejonie Bronowic, na których ledwo mieszczą się duże, przegubowe autobusy. Kierowcy samochodów też mają utrudnione zadanie, ponieważ na części ulic wprowadzono ruch jednokierunkowy, a te, które pozwalały przejechać na drugą stronę remontowanego ciągu, są w większości zamknięte.

Tramwaje już kursują

Pierwszym krokiem do poprawy sytuacji było uruchomienie zastępczej linii tramwajowej 74 – o tyle specyficznej, że kursującej jedynie między Bronowicami Małymi a Bronowicami. W tym celu na torowisku zamontowano tzw. „przejazdówkę” i skierowano tam osiem dwukierunkowych tramwajów, które w ten sposób zostały „uwięzione” w Bronowicach aż do uruchomienia nowego torowiska, czyli na dziesięć miesięcy.

Zmiana pasów i buspas

W środę ZIKiT zapowiedział kolejne zmiany. Chce je wprowadzić jeszcze w tym tygodniu, by przygotować się na pierwsze dni października, kiedy można się spodziewać szczególnie dużego natężenia ruchu.

– Wiemy, gdzie straty są największe, zresztą mieszkańcy sami mogą to obserwować – przy dojeździe do Alej, na ulicy Łobzowskiej. I tam wprowadzimy pierwszą korektę. Autobusy będą jeździły ze środkowego pasa, ponieważ teraz prawoskręt blokuje pojazdy jadące na wprost – zapowiada wicedyrektor ZIKiT Łukasz Franek.

Po drugie, wyznaczony zostanie buspas na ulicy Nawojki, jako kontynuacja istniejącego już wydzielonego pasa na Czarnowiejskiej. Zgodnie z przewidywaniami, ruch na tym ciągu znacząco się zwiększył, co odbiło się też na czasach przejazdów autobusów. – Nie stanie się to kosztem ruchu indywidualnego, ponieważ szerokość jezdni pozwala na wydzielenie dodatkowego pasa, tak jak na Czarnowiejskiej – zapewnia dyrektor Franek.

Więcej autobusów

Pojawią się też mniejsze korekty, dotyczące np. parkowania na ul. Łobzowskiej czy przy teatrze Bagatela, gdzie pasażerowie nie mogli wygodnie wysiadać z powodu zaparkowanych samochodów.

Od poniedziałku na linie zastępcze ma zostać skierowanych dodatkowych pięć autobusów. ZIKiT przyznaje, że autobusy, szczególnie w godzinach szczytu, jeżdżą mocno napełnione, choć w ocenie urzędników rzadko zdarzają się sytuacje, kiedy pasażer nie jest w stanie wsiąść. W miarę możliwości urzędnicy sugerują poczekanie na kolejny autobus (kursy startują co 2–3 minuty), ponieważ jest duże prawdopodobieństwo, że będzie w nim o wiele luźniej.

Dyrektor zwraca uwagę, że dzięki działaniom policji udało się ograniczyć problem nielegalnej jazdy ulicą Kazimierza Wielkiego w stronę centrum przez kierowców, którzy nie są do tego uprawnieni.

Cichy Kącik tylko jako plan B

Na razie nie zostanie uruchomiona linia zastępcza do Cichego Kącika, choć takie postulaty pojawiają się wśród mieszkańców. – Z naszych obserwacji wynika, że zdecydowana większość osób jedzie w korytarzu tramwajowym – głównie do Biprostalu, Alej Trzech Wieszczów i Bagateli, gdzie przesiadają się na inne tramwaje. Ulica Piastowska jest zakorkowana, więc czas przejazdu od Bronowic do Cichego Kącika i dalej do Bagateli będzie znacznie dłuższy, niż ten, który obecnie jesteśmy w stanie zapewnić – tłumaczy Łukasz Franek. Nie wyklucza jednak powrotu do tego pomysłu, gdyby się okazało, że czas przejazdu autobusów zastępczych się wydłużył. – Teraz musimy skupić wszystkie siły na tym rozwiązaniu, które jest i zapewnić optymalną liczbę autobusów – mówi.

Pod uwagę brana jest natomiast zmiana lokalizacji przystanków, by ich układ był wygodniejszy dla pasażerów.

AKTUALIZACJA: Na środowej sesji radni zdecydowali, że przejazdy komunikacją zastępczą (liniami 704, 713 i 74) będą darmowe przez cały czas trwania remontu. UWAGA: Darmowa komunikacja wejdzie w życie dopiero za kilka dni, po opublikowaniu podjętej wczoraj uchwały RMK w dzienniku urzędowym województwa małopolskiego.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Krowodrza Bronowice
comments powered by Disqus

Najnowsze wiadomości

Wczytaj więcej

Życie miasta

Komunikacja

Biznes

Sport

Kultura

Na sygnale