Samochody elektryczne będą musiały zniknąć z buspasów

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Od dziś do 27 sierpnia w ramach usługi Traficar jeździ po Krakowie dziewięć elektrycznych samochodów. Operator zachęca do skorzystania z tej nowości m.in. tym, że pojazdy elektryczne mogą się poruszać po buspasach. Ta możliwość ma jednak zniknąć jesienią – ZIKiT stoi na stanowisku, że buspas to przede wszystkim miejsce dla komunikacji zbiorowej.

„TAK dla buspasów” – można wyczytać w reklamach Traficara. 9 samochodów Renault ZOE ma zasilić najpierw krakowską flotę firmy, później pojedzie do kolejnych miast. Jeśli jednak po okresie testów Traficar zdecyduje się na wprowadzenie elektrycznych pojazdów na stałe, w Krakowie będzie miał prawdopodobnie o jeden argument mniej.

Obecnie samochody elektryczne mogą w Krakowie korzystać z buspasów. Taką zachętę wprowadza tegoroczna ustawa o elektromobilności. ZIKiT planuje jednak wprowadzenie ograniczeń.

Komunikacja miejska przede wszystkim

– Decyzja w tej sprawie w zasadzie zapadła, pozostaje kwestia szczegółów. Planujemy wprowadzenie ograniczenia poruszania się buspasem pojazdów elektrycznych mieszczących mniej niż ośmiu pasażerów – mówi Bartosz Piłat, doradca ZIKiT. W praktyce oznacza to usunięcie z buspasów większości samochodów elektrycznych.

Piłat przekonuje, że już dziś buspasy w Krakowie, szczególnie te wzdłuż Alej Trzech Wieszczów, są mocno obciążone. – Mamy tu autobusy miejskie, busy, taksówki, a dodatkowo pojazdy służb. Tych pojazdów jest na tyle dużo, że już teraz tworzą się kolejki i płynność przejazdu się psuje – mówi.

Tymczasem ZIKiT broni podstawowej funkcji buspasów, jaką jest nawet nie tyle przyspieszenie, co utrzymanie przewidywalności czasu przejazdu autobusu. – Buspasy służą przede wszystkim zagwarantowaniu punktualności. Bez nich czasy przejazdu jednego dnia różniłyby się znacząco od innego. Każdy nowy pojazd na buspasie utrudnia spełnienie tego założenia – przekonuje Bartosz Piłat.

Malowanie poprawiło

Jak zauważa przedstawiciel ZIKiT, sytuację na Alejach poprawiła zmiana malowania, przy okazji której między buspasami a pasem ogólnym powstały wyłączone obszary. Zniechęcają one kierowców do nieuprawnionego korzystania z przestrzeni wyznaczonej dla autobusów.

comments powered by Disqus

Najnowsze wiadomości

Wczytaj więcej

Życie miasta

Komunikacja

Biznes

Sport

Kultura

Na sygnale