Wiemy, kto dostał wjazdówki do strefy B. Na liście m.in. policjanci, politycy i profesorowie

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Z roku na rok rośnie liczba wydawanych wjazdówek do tzw. strefy B. Jak się okazuje, nie korzystają z nich jedynie mieszkańcy czy przedsiębiorcy, którzy muszą poruszać się samochodami w rejonie pierwszej obwodnicy. Przywilej ten dotyczy również radnych miejskich, jak i dzielnicowych. Do tego kilku polityków szczebla centralnego oraz profesorowie krakowskich uczelni czy policjanci.

W 2015 roku ZIKiT wydał 1253 zezwolenia upoważniające do wjazdu w strefę ograniczonego ruchu (w tym 429 na numery rejestracyjne, dzięki czemu wjazdówką może się poruszać jedynie ten samochód, na który pozwolenie zostało wydane).

Radni miejscy, których jest 43, dostali 53 wjazdówki, 18 poszło dla przewodniczących rad dzielnic, UJ dostał 19 plakietek. Urząd Miasta Krakowa miał do swojej dyspozycji 332, w tym 108 miało trafić dla przedstawicieli mediów – polskich, jak i zagranicznych.

W 2016 roku całkowita liczba wyniosła 1326 sztuk. Radni tym razem wzięli 43, choć nie wszyscy wpisali fakt posiadania samochodu do oświadczenia majątkowego. UMK zarządzało pulą 277 wjazdówek, dla mediów pozostało 135. UJ bez zmian miał do dyspozycji 19.

Aby móc pracować

Pojawiają się więc od razu wątpliwości co do radnych. Zwłaszcza, że wjazd do Pałacu Wielopolskich od ul. Franciszkańskiej, gdzie obradują samorządowcy, mieści się przed wjazdem w strefę B. – Biuro Rady Miasta Krakowa otrzymało na potrzeby radnych łącznie 44 wjazdówki w 2015 roku oraz jedną dodatkową dla radnego Stanisława Rachwała, który objął tę funkcję w trakcie trwania kadencji. Natomiast wiemy, że dziewięciu radnych zwróciło się indywidualnie o wjazdówki do ZIKIT-u – mówi Jan Machowski z biura prasowego UMK. Niestety, nie dostaliśmy listy wszystkich radnych, którzy zawnioskowali o wjazdówki.

Wiemy natomiast, że w tym roku o cztery kolejne wjazdówki zawnioskowała radna Marta Patena. W piśmie tłumaczyła, że jest to potrzebne osobom, które pomagają jej w pełnieniu mandatu. Warto dodać, że radna ma samochód hybrydowy, dzięki czemu sama nie potrzebuje dokumentu, by wjechać do strefy B.

„Aby móc wykonywać swoje zadania”, 18 wjazdówek otrzymało 18 przewodniczących rad dzielnic. – Przewodniczący Rad Dzielnic Miasta Krakowa poprzez pełnienie swoich obowiązków służbowych, w których zakres wchodzi obecność na spotkaniach służbowych i Sesjach Rady Miasta odbywających się w Urzędzie Miasta Krakowa, zostali upoważnieni do otrzymania wspomnianego wyżej identyfikatora – tłumaczy Machowski.

Zastanawiające wnioski

Lista osób, instytucji i firm, które wnioskowały o wjazdówki, wynosi 227 pozycji. Znajdziemy tam między innymi 25 wjazdówek dla IPA (International Police Association), która ma siedzibę przy ul. Mogilskiej 109. Jako cel, przedstawiciele IPA podali m.in. swobodny przejazd między komisariatami znajdującymi się w strefie.

Stronnictwo Demokratyczne otrzymało sześć wjazdówek – siedziba przy ul. Józefitów. Krakowski Klub Kajakowy – sześć wjazdówek, siedziba przy ul. Kolnej. Senator Bogdan Klich otrzymał trzy wjazdówki, siedziba biura przy ul. Lubicz 9 (jednak senator często pracował w siedzibie PO w Hotelu Royal przy ul. Św. Gertrudy). SDPL dostało dwie wjazdówki. Europosłanka Róża Thun – dwie wjazdówki, adres biura to ul. Pijarska. Bp. Grzegorz Ryś otrzymał jedną wjazdówkę, kuria krakowska 40, a seminarium duchowne 12. Pięć identyfikatorów otrzymały na rok 2016 władze AWF-u. We wniosku możemy znaleźć uzasadnienie, że pomoże to we współpracy z uczelniami, które mają swoje wydziały w centrum miasta.

Na liście znaleźli się również: prof. Krzysztof Penderecki (dwie wjazdówki)czy zarząd KS Cracovia (dwie wjazdówki). Po jednej wjazdówce dostali:wójt gminy Kocmyrzów, przedstawiciel gminy Raciechowice, poseł Ireneusz Raś (biuro poselskie znajduje się w Nowej Hucie) czy reprezentant Kółka Rolniczego.

O wjazdówkę zawnioskował także radny z Dzielnicy X Swoszowice Bogumił Bania. W piśmie stwierdził, że jako przewodniczący komisji infrastruktury w radzie dzielnicy musi mieć dostęp do odpowiednich jednostek i spółek miejskich z infrastrukturą związanych. Warto jednak zauważyć, że praktycznie żadna z nich nie ma siedziby w centrum miasta (ZIKiT – ul. Centralna, MPK –  ul. Brożka, Miejska Infrastruktura –  ul. Reymonta, MPEC – al. Jana Pawła II).

Ciekawostką na liście jest również senator Stanisław Kogut, który biura poselskiego w Krakowie nie posiada. Senator Zbigniew Cichoń co prawda z Krakowa pochodzi, ale biuro ma zlokalizowane przy ul. Kasprowicza (Grzegórzki).

Będą zmiany?

– ZIKiT pracuje właśnie nad zmianą wewnętrznych regulacji odnoście wjazdówek, ale będziemy o nich informować, jak prace nad nimi się zakończą. Jest to konsekwencja tego, co zapowiadaliśmy już jakiś czas temu i co wynika m.in. z audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego dla Centrum Krakowa czy ustaleń paneli dyskusyjnych dotyczących smogu – mówi Michał Pyclik, rzecznik prasowy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

– ZIKiT, realizując politykę miasta, dąży do ograniczania ruchu w centrum i promowania komunikacji zbiorowej. Zmiana zasad wydawania wjazdówek będzie jednym z elementów – dodaje.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto
News will be here