Cztery autobusy elektryczne wyjechały na trasę [ZDJĘCIA]

Na linii 154 kursują od piątku cztery nowe elektryczne Solarisy. To pierwszy taki zakup krakowskiego MPK. Przewoźnik zapowiada, że w dziedzinie elektrycznych pojazdów to dopiero początek zakupów i inwestycji.

Widok elektrycznego autobusu nie jest dla krakowian niczym nowym, bo na linii 154 w ciągu ostatnich dwóch lat pojawiały się już różne modele z takim napędem. Były to jednak pojazdy wypożyczane. Jeden z nich, marki Solaris, MPK wykupiło po testach – ale był to już autobus używany, eksploatowany wcześniej poza Krakowem.

Tak więc cztery oddane dziś do użytku Solarisy to pierwsze nowe autobusy elektryczne kupione dla Krakowa. Co więcej, sfinansowane w całości ze środków MPK, bez dofinansowania unijnego. Kosztowały 7,5 mln złotych. Mają ok. 9 metrów długości i wszystkie elementy wyposażenia, które znamy z najnowszych nabytków MPK, w tym klimatyzację i automaty biletowe z możliwością płatności gotówką i kartą.

Początek zakupów

MPK zapowiada, że to dopiero początek. Ciągle trwa procedura przetargowa w sprawie zakupu kolejnych 20 autobusów elektrycznych, siedemnastu 12-metrowych i trzech 18-metrowych. Natomiast jeszcze w tym roku na ulice wyjedzie dwanaście autobusów hybrydowych. Te dwa zamówienia to część zakupów dofinansowanych z programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, w ramach których MPK będzie mieć 107 nowych pojazdów różnego typu. Oprócz nich przewoźnik kupuje jeszcze 77 spalinowych autobusów przegubowych, rozpisał też niedawno przetarg na maksymalnie 50 nowych tramwajów.

Stacje do ładowania

Nowe autobusy elektryczne wiążą się też ze zmianami w infrastrukturze. Przy ulicy Pawiej, niedaleko wejścia do Galerii Krakowskiej, zamontowano nowe urządzenie do ładowania autobusów. – Autobusy mogą być ładowane za pomocą ładowarek na zajezdni, lub z wykorzystaniem pantografu na specjalnej stacji ładowania przy ulicy Pawiej – tłumaczy Marek Gancarczyk, rzecznik MPK.

Przewoźnik jest w trakcie modernizacji zajezdni w Nowej Hucie. W projekcie przygotowanym dla MPK przewidziano stację do ładowania łącznie szesnastu autobusów elektrycznych: dziesięć stanowisk z ładowarkami i trzy podwójne do ładowania z pantografu.