Rusza trzecia edycja konkursu Turystyczne Skarby Małopolski. Akcja ma pomóc w promowaniu najbardziej atrakcyjnych i przyjaznych turystom miejsc w naszym regionie.
Konkurs odbywa się w dwóch etapach. W pierwszym, trwającym od 3 do 20 sierpnia, można zgłaszać kandydatury w sześciu kategoriach: „miejsce z klimatem” (miejscowość lub gmina turystyczna), „najciekawszy szlak turystyczny”, „dzieje się” (wyjątkowe wydarzenie turystyczne), „unikatowa atrakcja turystyczna”, „sielskie klimaty” (wypoczynek na wsi) i „w gościnie” (oferta kulinarna).
Aby zgłosić kandydata, należy zaklasyfikować go do jednej z kategorii i upewnić się, że właściciel, gospodarz czy organizator wyrażają zgodę na udział w konkursie. Zgłoszenia można wysyłać poprzez formularz dostępny na stronie konkurs.visitmalopolska.pl.
Szansa na poznanie nowych miejsc
Tegoroczna edycja konkursu odbywa się w cieniu trwającej nadal pandemii koronawirusa.
– Dlatego jego organizacja jest ważna zwłaszcza teraz, w sytuacji w jakiej znajduje się branża turystyczna – mówi wicemarszałek województwa małopolskiego Tomasz Urynowicz. – Cieszymy się zarówno z powrotu turystów, jak i z oddechu, który łapie branża. Małopolska to nie tylko Kraków i Zakopane, ale region dający szansę na poznanie nowych, unikatowych atrakcji. Warto pokazywać nowe miejsca i szlaki, bo w niektórych częściach województwa ten ruch turystyczny jest nadmierny.
Wicemarszałek Urynowicz zwrócił również uwagę, że obecnie turyści szukają miejsc do wypoczynku z dala od zgiełku i przywiązują dużą wagę do bezpieczeństwa.
Branża liczy straty
– Nadmiar turystów czasami wydaje się problemem, ale wystarczy przypomnieć sobie ten pusty Kraków w 2020 roku. Małopolska w ubiegłym roku – w stosunku do 2019 roku – straciła 14 proc. turystów. Jeśli chodzi o finanse, to nasz region stracił 5 miliardów złotych. Dlatego organizacja tego typu konkursów jest ważna zwłaszcza teraz. W ubiegłym roku mieliśmy 134 zgłoszenia, w udział w głosowaniu wzięło ponad 18 tys. osób – informuje Rafał Kosowski, przewodniczący komisji edukacji, kultury fizycznej, sportu i turystyki sejmiku województwa małopolskiego.
Drugim etapem konkursu będzie głosowanie internautów, które potrwa od 2 do 21 września. Zwycięzców tegorocznej edycji „Turystycznych Skarbów Małopolski” poznamy w październiku.
– Konkurs pozwolił zwiększyć liczbę zwiedzających w różnych zakątkach Małopolski. Nie zapominamy o Krakowie, który również wymaga pomocy w promocji. Dlatego też m.in. wsparliśmy lipcowe obchody 500-lecia dzwonu Zygmunt – mówi Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.
Laureat konkursu w kategorii „Miejsce z klimatem” otrzyma nagrodę marszałka województwa małopolskiego w wysokości 50 tys. zł. Natomiast pozostali laureaci i wyróżnieni kandydaci zostaną objęci kampanią promocyjną realizowaną przez Małopolską Organizację Turystyczną w 2022 roku.